PR

Verhalen die ik heb geschreven sinds ik in de PR ben beland

  • PR

    Benader je contentstrategie als Pippi Langkous en daag de status quo uit vol bravoure

    Wie denkt er niet meteen aan televisies en lampen bij het horen van de naam Philips? Het is een enorm sterke associatie door die lange en succesvolle geschiedenis, maar dit beeld past niet meer helemaal bij de organisatie van nu. Wat is de juiste contentstrategie om ervoor zorgen dat het imago van dit 126-jaar oude merk langzaam maar zeker verandert? Volgens Sanne van Schoonneveldt, Global Communications Director bij Philips, is dat voor een groot gedeelte te danken aan Pippi Langkous. Tijdens een bijeenkomst van CC-03, de Eindhovense netwerkclub voor senior communicatieprofessionals, begon Van Schoonneveldt vorige week haar presentatie het uitleggen van haar fascinatie voor de piratendochter. Ze was vroeger een…

  • PR

    Moeite met schrijven van blogs, speeches of artikelen? Een ghostwriter inhuren is de oplossing

    Ben je wel eens lichtelijk jaloers op blogs van je concurrent in een gerenommeerd vakblad, sta je versteld van de speechkwaliteiten van een ander of heb je moeite met het ventileren van je mening in een doeltreffende column? Overweeg dan eens het inhuren van een ghostwriter om je te helpen bij deze tekstklussen. Veel van de columns, blogposts of artikelen die je dagelijks leest, zijn niet geschreven door de persoon die erbij vermeld staat. Sorry als ik nu een publiek geheim verklap. Er wordt namelijk vaak gewerkt met ghostwriters, dit zijn tekstschrijvers die uit naam van die persoon het verhaal optekenen. Dat is geen valsspelen, maar is juist slim gebruik maken van…

  • PR

    Wees blij met die mislukte journalisten die zich richten op contentmarketing

    Laten we ophouden met het bespreken wat het vooral wel of niet is, want de perfecte definitie van contentmarketing bestaat gewoon niet. Dat heeft vooral te maken met het verenigen van twee woorden die voor veel mensen heel wat anders betekenen. Als je dat kunt accepteren en dus aanneemt dat het voor iedereen anders kan zijn, kun je kijken naar wat je ermee kunt behalen in jouw specifieke situatie. Want hoe je het beestje ook wilt noemen, contentmarketing is voor iedere organisatie waardevol. Tijdens het lezen van de recensie op Marketingfacts en het luisteren van de podcast over het boek Contentmarketing van Suzanne de Bakker, bleef één specifieke zin langer bij me hangen dan…

  • PR

    Elf gouden tips voor een goed interview en een nog beter verhaal

    Onleesbare aantekeningen, je opname blijkt gewist of je komt tijdens het schrijven tot de ontdekking dat je niet genoeg hebt doorgevraagd. Het komt regelmatig voor dat het uitwerken van een interview niet helemaal vlekkeloos verloopt, waardoor ook het verhaal niet helemaal naar verwachting is. En met een naderende deadline neemt de hartslag enorm toe. Klinkt die stress herkenbaar? Als beginnende of onervaren interviewer komt het nogal eens voor dat je moeite hebt met het stellen van de juiste vragen en de vertaling naar een logisch en origineel verhaal. Tegelijkertijd luisteren, nadenken, opschrijven en doorvragen vergt ook veel energie, waardoor je af en toe de draad kwijt kunt raken. Gelukkig is…

  • PR

    Waar kun je 12.750 euro voor een nep-prijs beter aan besteden?

    Voor 12.750 euro kun je (grofweg) 26 inhoudelijke blogs laten schrijven waarin je de visie van het bedrijf naar voren kunt laten komen. Of je investeert het in reclame, verbetering van de website, promotieteams om te flyeren of sponsoring van het bierelftal in de onderste regionen van het amateurvoetbal bij de lokale voetbalvereniging. De mogelijkheden om meer naamsbekendheid te krijgen zijn eindeloos, maar eigenlijk was alles beter dan het meedingen naar een nep-prijs zoals de National Business Succes Award. Onderzoeksprogramma Rambam toonde in de uitzending van gisteren (donderdag 12 januari) namelijk aan dat deze award doorgestoken kaart is. De programmamakers richtten een niet-bestaand uitzendbureau op en wonnen prompt een ondernemersprijs van de NBSA.…

  • PR

    Christmaholic: hoe verdien je als hobbyblogger geld aan een blog over Kerstmis?

    Vier maanden lang, meerdere blogs per dag publiceren over alles wat maar met Kerstmis te maken heeft. En dat al vijf jaren op een rij, waarbij de blog in de decembermaand 300.000 unieke bezoekers aantrekt. “Hoe kun je nou zoveel over kerst schrijven?”, is een vraag die blogger Saskia de Laat regelmatig te horen krijgt. Ze beheert Christmaholic.nl, een succesvolle blog met Kerstmis als hoofdonderwerp. Tijdens de meest recente editie van communicatieclub CC-03 legde ze dinsdagmiddag uit wat haar geheim is. Wat kunnen bloggers in spe én bedrijven leren als ze willen beginnen met bloggen? De Laat is tekstschrijver van beroep en blogt al sinds 2003. Ze schreef eerst over haar leven, maar maakte in 2010…

  • PR

    Drie lessen die iedere interviewer kan leren van Man bijt hond

    De altijd lachende echtgenoot, de fan van de Turbopolyp of de doorbraak van Rapper Sjors: het zijn bijzondere types uit het programma Man bijt hond. Deze show liet het grote publiek kennis maken met de minder bekende Nederlander, maar na zestien jaar en ruim drieduizend afleveringen stopt het programma ermee. De laatste uitzending was afgelopen vrijdag. Als geen ander was Man Bijt Hond in staat om het eerlijke verhaal te tonen van een ogenschijnlijk ‘normaal’ bestaan. Dat lukte zo goed dat er  zelfs een heuse bedankdag was, omdat mensen verknocht zijn aan de personages. Er is zelfs een particulier initiatief gestart om het programma door te laten gaan op internet: Red…

  • PR

    Zes dingen die niet waar blijken te zijn (maar we toch geloofden)

    Ophef, polarisatie en een bezoedeld debat. De tijdlijnen van mijn sociale media-kanalen raken overspoeld met beelden en video’s met opruiende teksten die steeds harder van toon lijken te worden. Meningen worden gespuid met de hakken in het zand. Het liefst nog met een foto of video erbij, waarmee ze hun eigen gelijk willen bewijzen. Daar is natuurlijk niets mis mee, want iedereen heeft recht op een eigen mening, maar vaak wordt niet nagedacht of hun informatie wel klopt. Hoe weet je of het klopt wat je ziet? Om maar meteen met de deur in huis te vallen: er is niet één waarheid, maar iedereen heeft zijn eigen waarheid. Alles wat…

  • PR

    Twitter kan niet zonder humor én plagiaat

    Je kunt het zien als ultieme eer of je ziet het als een poging tot jatten: iemand retweet jouw gemaakte grap, zonder jouw naam erbij te vermelden. Een schrijfster in Amerika vond het bloedirritant dat haar woordgrap werd overgenomen door andere Twittergebruikers en heeft de tweets laten verwijderen. Van een creatieve vrijbuitersplaats vol gebeuzel naar een digitale dwangbuis waar je moet oppassen wat je zegt of deelt. Wat is Twitter over een aantal jaren?Twitter is altijd een opmerkelijk sociaal medium geweest. Het is vluchtig, onpersoonlijker en de kracht zit vooral in de korte berichten van maximaal 140 tekens, waardoor de boodschappen kort en krachtig moeten zijn. Creativiteit is daarbij een…

  • PR

    Hoe schrijf je een perfecte eerste zin?

    Te lang, te kort, te beschrijvend, te cliché, te saai of te algemeen. Eigenlijk kun je het nooit goed doen, zo’n eerste zin. Of ja, er is altijd een betere manier om de eerste zin op te schrijven. Wat is dan dat ‘beter’? Dat verschilt natuurlijk erg per tekstsoort, per doelgroep en per platform. Het is daarom niet goed mogelijk om één handleiding te geven met stappen die je moet volgen om tot de perfecte eerste zin te komen. Wat wel kan helpen, is bewust worden van het gebruik van eerste zinnen door anderen, zodat je onderscheid leert maken. Hoe schrijf je een perfecte eerste zin?Natuurlijk begint ieder verhaal met een…